MENU DOSTĘPNOŚCIWCAG - Opcje dostępności
KONTRASTKontrast
ZWIĘKSZ CZCIONKĘ NA STRONIEZwiększ czcionkę
POMNIEJSZ CZCIONKĘ NA STRONIEPomniejsz czcionkę
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa został uchwalony przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych. Realizacja programu rozpoczęła się w roku 2016, a zakończy w 2020.


Nasza biblioteka jest jednym z beneficjentów Programu. Otrzymane na zakup nowości środki - 15 tys. zł - sprawiają, że księgozbiór z dnia na dzień staje się coraz bardziej atrakcyjny.Poza bogaceniem i udostępnianiem zbiorów w szkole realizowane są przedsięwzięcia promujące czytelnictwo. Wszyscy uczniowie mają możliwość uczestnictwa w projektach edukacyjnych inspirowanych zbiorami biblioteki szkolnej.

 

Zapraszamy do bibliotek ! Tutaj możesz:

  • znaleźć przyjaciela - książkę
  • odpocząć w cieniu regału
  • pooddychać powietrzem przesiąkniętym wiedzą
  • wpaść w sieć (Internetu)
  • pogadać o wszystkim i o niczym
  • spotkać się z kumplami (w realu i na FB)
  • przytulić książkę

 

W bibliotece:

  • chętnie Cię widzimy
  • nie stawiamy stopni
  • do niczego nie zmuszamy

 

Nowości wydawnicze

 

Wydarzenia promujące czytelnictwo:

  • Narodowe Czytanie Henryka Sienkiewicza

2 września nasza szkoła włączyła się w ogólnopolską akcję czytania "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza.
Po długiej przerwie młodzież zgromadziła się w sali gimnastycznej i z uwagą wysłuchała fragmentu powieści odczytanego przez panią dyrektor Agatę Dziedzic. "Quo vadis" to jedna z najpopularniejszych powieści autora, przetłumaczona na wiele języków niewątpliwie przyczyniła się do otrzymania przez Henryka Sienkiewicza literackiej Nagrody Nobla za całokształt twórczości. Wszystkich zainteresowanych losami Marka Winicjusza i Ligii zapraszamy do biblioteki szkolnej.

  • Poniedziałkowe przerwy z literaturą:

Zapraszamy na głośne czytanie bestsellerów literatury młodzieżowej. W każdy poniedziałek na dużej przerwie (o godz. 12.10) w bibliotece A. Zamiast nudzić się na korytarzu, przyjdź i posłuchaj. Pamiętaj, że czytanie poszerza horyzonty i grozi posiadaniem własnego zdania!

  • Warsztaty plastyczne „Kocie życie książek":

I Ty możesz podarować zabytkowym woluminom bibliotecznym drugie życie. Zapraszamy do wspólnego tworzenia kotów ( i nie tylko ) z kolorowego papieru i starych książek. Wykorzystaj swój wolny czas, przyjdź do biblioteki B.

  • Bookcrossing w bibliotece szkolnej

Bookcrossing, czyli krążąca książka lub książka w podróży to ogólnoświatowy ruch czytelniczy, który polega na zostawianiu przeczytanych książek w miejscach publicznych, na specjalnie w tym celu przygotowanych - półkach, stolikach, regałach po to, by znalazca mógł je przeczytać i przekazać dalej.
Masz książkę, którą już przeczytałeś? Chcesz się nią podzielić z innymi? Podziel się nią, w zamian weź inną!
Zapraszamy do udziału w akcji, książki możesz zostawiać i zabierać z półki na korytarzu przy bibliotece w budynku A. Pamiętaj! Zabrana książka nie jest Twoją własnością, zwróć ją na półkę lub przekaż dalej!

Szkolna strefa czytania        

Przeczytałeś ciekawą książkę i chcesz ją polecić kolegom?

Napisz krótką recenzję książki i prześlij ją lub przynieś do biblioteki szkolnej (budynek A).
Zapraszamy do tworzenia na stronie internetowej szkoły kącika recenzji książek „Przeczytałem - polecam", gdzie możecie podzielić się swoimi przemyśleniami i komentarzami na temat przeczytanych książek.

 

Projekty edukacyjne:

 

1. Fryzury 20-lecia międzywojennego na podstawie powieści Daniele Stelle - projekt dla klas technikum oraz klas fryzjerskich szkoły zawodowej

2. Polecam po angielsku i niemiecku - książki warte przeczytania - projekt realizowany w klasie II AT, III AT, II FZ

3. Obraz i słowo. W kręgu malarstwa rodziny Kossaków i poezji Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej - projekt realizowany w klasie I BZ

4. Poradnik młodego konsumenta - projekt realizowany w klasie II DZ

5. Za jakie wartości oddała życie Inka ? - projekt realizowany w klasie III DZ

6. Z kim i jak walczył generał - w 35 rocznicę wprowadzenia stanu wojennego - projekt międzyoddziałowy

7. Sybiracy patronem mojej szkoły - projekt realizowany w klasie III CZ

8. Karta z manuskryptu - projekt realizowany w klasie I AZ

9. Racjonalne odżywianie - projekt realizowany w klasie II BZ

10. Mitologia poprawia koncentrację i uwagę - gra edukacyjna - projekt realizowany w klasie II AZ

11. Typy zabudowy wiejskiej - projekt realizowany w klasie I AT, I DZ

12. Pamięć nie dała się zgładzić - projekt realizowany w klasie II AT, III AT, IV AT, 2 BZ, 3 AZ

13. Zielnik - projekt realizowany w klasie III AT

14. Doping w sporcie - projekt realizowany w klasie IV AT, I EZ, III EZ

15. Savoir vivre dla nastolatków - projekt realizowany w klasie I CZ

16. Zdrowy tryb życia - sposoby racjonalnego odżywiania się - projekt realizowany w klasie II CZ

17. Kuchnia staropolska, czyli co jadano w Soplicowie - projekt realizowany w klasie II AZ

18. Błędy żywieniowe i ich skutki - projekt realizowany w klasie II EZ

Dla rodziców:


Szanowni rodzice!
Coraz większa popularność telewizji i komputerów powoduje, że zanika nawyk czytania książek. Większość z nas jest tak pochłonięta oglądaniem filmów, graniem w gry komputerowe czy surfowaniem po Internecie, że nie znajduje już czasu na lekturę. Wygodniej jest obejrzeć film zrealizowany na podstawie książki, niż przeczytać samą powieść. Jest to zjawisko powszechne, zwłaszcza wśród młodzieży. Na szczęście są jeszcze rodzice, którzy potrafią zaszczepić w swych dzieciach miłość do książek.
Z najnowszych sondaży Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, że uczniowie czytają przeważnie podręczniki i lektury, które włączone są w tok nauczania i kształcenia. Grupa nieczytających wśród gimnazjalistów stanowi 14% ogółu uczniów, a w tym gronie 7% ogółu badanych to dziewczęta i aż 20% chłopców. Niepokojące jest, że aż co piąty chłopiec gimnazjalista omija czytanie lektur i nie ma nawyku sięgania po książkę po szkole, dla przyjemności.
Na nawyki czytelnicze w bardzo dużym stopniu wpływa rodzina. Zachęcamy więc Was, Drodzy Rodzice, do rozmawiania w domu o książkach, budowania domowych księgozbiorów z myślą o młodym czytelniku. Przemyślane prezenty i nagrody książkowe mogą stanowić ważny składnik uczniowskich bibliotek domowych.
Czytanie książek niesie ze sobą szereg korzyści, dlatego warto czytać samemu i zachęcać do lektury swoje dzieci.
Aby zainspirować Państwa do propagowania tego przyjemnego i rozwijającego zajęcia w swojej rodzinie, przedstawiamy powody,

Czytanie:
• poszerza zasób słownictwa
• rozwija wyobraźnię
• uczy myślenia
• poszerza wiedzę
• relaksuje i uspokaja
• utrwala zasady pisowni
• uczy lepszego wysławiania się
• sprzyja podnoszeniu kwalifikacji zawodowych
• rozbudza kreatywność
• podnosi samoocenę
• kształtuje charakter
• poprawia pamięć
• daje wiele satysfakcji
Apelujemy, abyście Państwo rozbudzali i podtrzymywali zainteresowania czytelnicze swoich dzieci. Zachęcajcie je do odwiedzenia biblioteki szkolnej, gdzie znajdą bogaty wybór najnowszej literatury o różnorodnej tematyce.
Szanowni Państwo, pamiętajmy, że człowiek nie rodzi się z potrzebą czytania, tę potrzebę nabywa w trakcie swojego życia. Dzieci, w których zaszczepimy miłość do książek, będą czytać w przyszłości.


Galeria